تجارت به مصرف کننده (B2C) چیست؟

تجارت به مصرف کننده (B2C) نوعی معامله تجاری است که در آن یک شرکت محصولات یا خدمات را مستقیماً به مصرف کنندگانی که کاربران نهایی محصولات یا خدمات آن هستند می فروشد.

فروش B2C را می توان در معاملات روزمره مشاهده کرد. به عنوان مثال، هنگامی که یک تلفن یا لباس جدید خریداری می کنید، در یک رستوران غذا می خورید، یا هزینه بنزین را پرداخت می کنید.

رفتار مصرف کننده محرک اصلی در بازارهای B2C است. شرکت های B2C باید با مشتریان خود که باز می گردند روابط خوبی داشته باشند. آنها باید درک کنند که مشتریانشان چه می خواهند و چگونه آنها را برای خرید ترغیب کنند.

این درایو همان چیزی است که بخش B2C را ساخته است. با این حال، این یکی از چالش های اصلی برای شرکت های B2C است زیرا آنها باید با محصولات و خدمات مناسب برای مشتریان خود به روز باشند.

دانش مشتری باعث افزایش وفاداری مشتریان و کاهش هر گونه هزینه مرتبط با انتقال آنها به سایر مشاغل رقیب می شود.

B2C با تجارت به کسب و کار متفاوت است، که در آن مبادله محصولات یا خدمات بین کسب و کارها به جای بین مشاغل و مصرف کنندگان است.

آنها همچنین با کمپین های بازاریابی خود متفاوت هستند زیرا B2B برای نشان دادن ارزش یک محصول یا خدمات به سایر مشاغل طراحی شده است. از سوی دیگر، B2C باید یک واکنش احساسی به استراتژی های بازاریابی خود در مشتریان خود ایجاد کند.

ظهور تکنولوژی روش انجام تراکنش های B2C را تغییر داده است. امروزه مصرف کنندگان می توانند به راحتی همه چیز را به صورت آنلاین خریداری کنند، از کتاب گرفته تا لباس و غذا و نوشیدنی.

تکامل B2C:

هنگامی که اینترنت در دهه ۱۹۹۰ رشد کرد، صدها هزار نام دامنه ثبت شد. با این حال، مشکلات امنیتی در برخی از سایت های آنلاین وجود داشت.سپس منجر به توسعه گواهی‌های رمزگذاری لایه‌های سوکت امن (SSL) توسط Netscape شد که اعتماد به یک سایت را تضمین می‌کند و به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهد راحت‌تر به اینترنت دسترسی داشته باشند.

تجارت الکترونیک در اواخر دهه ۱۹۹۰ رشد چشمگیری داشت. به عنوان مثال، درآمد آمازون از ۱۵٫۷ میلیون دلار در سال ۱۹۹۶ به ۶۱۰ میلیون دلار در سال ۱۹۹۸ افزایش یافت.

رشد فروش آنلاین B2C چالش های قابل توجهی را برای خدمات سنتی “آجر و ملات” و مشاغلی ایجاد کرده است که فروش فروشگاه های فیزیکی را به رقبای آنلاین از دست می دهند.

بسیاری از کسب و کارهای خرده فروشی آجر و ملات به طور مداوم در حال ایجاد حضور آنلاین خود هستند تا در صنایع مربوطه خود رقابتی باقی بمانند. نکته مثبت این است که مصرف کنندگان این را در دسترس تر و راحت تر می بینند.

انواع مدل های B2C:

انواع متداول مدل های B2C وجود دارد که به شرح زیر است:

  • فروشندگان مستقیم:

فروشندگان مستقیم سایت های خرده فروشی یا فروشگاه هایی هستند که مصرف کنندگان مستقیماً از فروشنده خرید می کنند.

تولیدکنندگان، کسب‌وکارهای کوچک و تولیدکنندگان می‌توانند فروشندگان مستقیمی باشند که محصولات و خدمات خود را به مشتریان خود عرضه می‌کنند.

به عنوان مثال، اگر مشتریان مایل به خرید آیفون هستند، می توانند مستقیماً به وب سایت سازنده مراجعه کنند، اطلاعات محصول را بررسی کرده و آن را سفارش دهند.

  • واسطه های آنلاین:

واسطه‌های آنلاین، شرکت‌هایی هستند که خریداران و فروشندگان را بدون داشتن محصولات یا خدمات در کنار هم قرار می‌دهند.

این شرکت ها معمولاً پلتفرمی راه اندازی می کنند که خریداران را با فروشندگان مستقل مرتبط می کند. سود آنها از دریافت درصد کمی از هر فروش از فروشندگان حاصل می شود.

  • مبتنی بر تبلیغات:

شرکت‌های مبتنی بر تبلیغات محصولات یا خدمات خود را در پلتفرم‌هایی با دسترسی قابل توجه تبلیغ می‌کنند.

کسب‌وکارها از استراتژی‌های محرک ترافیک مانند بازاریابی محتوا استفاده می‌کنند و بر این اساس پلتفرمی را انتخاب می‌کنند که برای تبلیغ محصولات یا خدمات آنها مؤثرترین باشد.

با این کار، کسب‌وکارها اطمینان حاصل می‌کنند که افراد بیشتری از محصولات یا خدمات آنها مطلع می‌شوند و برای خرید روی تبلیغات کلیک می‌کنند.

در این حالت، شرکت‌های مبتنی بر تبلیغات B2C از فروش فضای تبلیغاتی سود می‌برند و فروشندگان با تبدیل سرنخ‌ها درآمد کسب می‌کنند

یوتیوب و ردیت پلتفرم های محبوبی هستند که از سایت های خود برای تبلیغات محصولات یا خدمات شرکت های دیگر استفاده می کنند.

  • جامعه محور:

کسب و کارها از جوامع آنلاین مانند فیس بوک، اینستاگرام، لینکدین، توییتر و انجمن های آنلاین استفاده می کنند تا به آنها کمک کنند محصولات خود را مستقیماً برای کاربران سایت بازاریابی کنند.

آن‌ها اغلب از پلتفرم‌هایی استفاده می‌کنند که میزبان افرادی با علایق، ایده‌ها یا نظرات مشترک هستند و تبلیغات هدفمندی را میزبانی می‌کنند که به برندها و کسب‌وکارها کمک می‌کند محصولات یا خدمات خود را مستقیماً به مشتریان تبلیغ کنند و بفروشند.

  • مبتنی بر هزینه:

شرکت‌های B2C مبتنی بر هزینه، مانند Spotify یا Netflix، از کاربران می‌خواهند که اشتراک ممتاز داشته باشند تا امکان دسترسی به محتوای اضافی را فراهم کنند.

نمونه های دیگر شرکت های B2C عبارتند از: وال استریت ژورنال، هولو و نیویورکر.

مزایای B2C:

مزایای مدل B2C به شرح زیر است:

  • بازار وسیع و متنوع:

بازار B2C بزرگ و متنوع است. این به شرکت ها این مزیت را می دهد که تعداد قابل توجهی از مصرف کنندگان را هدف قرار دهند.حتی کسب و کارهای کوچکی که در خانه فعالیت می کنند می توانند محصولات یا خدمات خود را به مشتریان در آن سوی دنیا بفروشند. این شرکت را قادر می سازد تا رشد کند و سود کسب و کار را افزایش دهد.

  • کاهش هزینه:

هزینه های عملیاتی هنگام استفاده از یک وب سایت کاهش می یابد زیرا منابع فیزیکی و نیروی انسانی کمتری مورد نیاز است.

با مدل B2C، شرکت ها می توانند هزینه های اضافی مربوط به زیرساخت، نیروی انسانی و برق را کاهش دهند. آنها همچنین می توانند به راحتی موجودی و انبار را با افراد و منابع کمتر مدیریت کنند.

  • ارتباط مستقیم;

شرکت هایی که مدل کسب و کار B2C را اتخاذ می کنند، مستقیماً و به روشی شخصی شده با خریداران خود در ارتباط هستند. این می تواند از طریق ایمیل، پیامک و اعلان های فشاری باشد.

کسب‌وکارها همچنین می‌توانند نتایج را به‌طور فعال دنبال کنند و بررسی کنند که کدام روش ارتباطی بهتر عمل می‌کند. آنها همچنین می توانند مستقیماً از مشتری بازخورد دریافت کنند که به توسعه محصول یا بهبود خدمات کمک می کند.

محدودیت های B2C:

در مورد B2B نیز محدودیت‌هایی وجود دارد که به شرح زیر است:

  • بازار بسیار رقابتی:

B2B بازار بسیار رقابتی را ارائه می دهد. بسیاری از شرکت‌های B2B در حال حاضر تقریباً در هر دسته محصول قابل تصوری فعالیت می‌کنند، بنابراین هنگام شروع یک کسب‌وکار جدید می‌توانند احساس غم‌انگیز کنند.

رقابتی که به ارمغان می آورد شامل رقابت قیمت نیز می شود. یک شرکت B2B باید بتواند با کسب و کارهای مستقر رقابت کند و با وجود این، راهی موثر برای جذب مشتری پیدا کند.

  • یافتن و حفظ مشتریان:

با توجه به رقابت بسیار زیاد، کسب و کارها باید راه هایی بیابند تا محصولات یا خدمات خود را از رقبا متمایز کنند. آنها باید یک استراتژی بازاریابی خوب داشته باشند تا مطمئن شوند که مصرف کنندگان هدفشان به دست می آیند.

بازاریابی باید جزئیات مربوط به مشتریان خود را درک کند، مانند اینکه آنها چه کسانی هستند، چه چیزی برای آنها مهم است، چگونه از آنها الهام گرفته شده است، و چگونه آنها انواع محصولی را که می فروشد خریداری و دریافت می کنند.

شرکت‌های B2C باید کل عملیات خود را طراحی کنند تا به طور مؤثر به مشتریان خود خدمات ارائه دهند. آنها باید آماده شوند تا مبلغ قابل توجهی را برای بازاریابی بپردازند تا مشتری را پیدا کنند و جذب کنند.

بنابراین، بسیار مهم است که وقتی کسب‌وکار مشتریانی پیدا کرد، باید استراتژی‌هایی برای بازگرداندن آن‌ها ارائه کند، زیرا هزینه فروش به مشتریان فعلی بسیار کمتر از هزینه جذب مشتریان جدید است.

  • حاشیه های پایین تر:

محصولات فروخته شده در یک تجارت B2B ارزان تر هستند. کسب و کار باید راه های جایگزینی برای بازگرداندن درآمد از دست رفته با تمرکز بر کمیت به جای کیفیت پیدا کند.

این امر خطر عدم وجود خریداران مکرر را به دلیل مسائل کیفی افزایش می دهد که در دراز مدت بر سود کسب و کار نیز تأثیر می گذارد.

ارائه تخفیف نیز در شرایط خاص و تنها در صورتی می تواند ارزشمند باشد که به اهداف شما دست یابد، مانند تخفیف های ترخیص که می تواند به شما در فروش سهام قدیمی، آزادسازی سرمایه در گردش و بهبود جریان نقدی کمک کند.

تخفیف های مقدماتی نیز می تواند مشتریان را تشویق به امتحان یک محصول جدید کند. با این حال، ممکن است تصویر اشتباهی برای محصول شما ایجاد کنند یا فروش هایی را ایجاد کنند که با حذف تخفیف تکرار نشود.