بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ در یک نگاه
مفهوم بازاریابی یا مارکتینگ چیست؟
به زبان ساده، به مجموعه اقدامات و فعالیت هایی که در جهت رشد و توسعه کسب و کارها انجام می شود بازاریابی یا مارکتینگ (Marketing) می گویند. به طور کلی دو هدف اصلی در بازاریابی دنبال می شود، البته به اهداف دیگری نیز می توان اشاره نمود که همگی در راستای تحقق این دو هدف اصلی می باشند.
دو هدف اصلی در بازاریابی:
۱) فروش
۲) برندسازی
برای رسیدن به هدف ” فروش ” می بایست هدف های زیر را دنبال نمود تا این هدف تحقق یابد:
افزایش و جذب کاربران اینترنت در حوزه فعالیت مان
پیدا کردن سرنخ فروش (Lead)
همراه کردن کاربران با کسب و کار
معرفی و فروش محصولات / خدمات
همچنین در ادامه برای تحقق هدف دوم یعنی ” برندسازی ” که رشد همیشگی و شاید موفقیت یک کسب و کار را تعیین می کند، می بایست هدف های زیر را دنبال نمود:
افزایش آگاهی از برند
تبدیل مشتری به مشتری وفادار
گرفتن سهمی از بازار
حال به این موضوع می پردازیم که بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ چیست؟
اگر بخواهم خلاصه ای از تاریخچه دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتال را بدانیم باید گفت؛ رادیو در سال ۱۹۸۶ اختراع شد و مردم پس از شناخت صحیح آن، به فکر تبلیغات در رادیو افتادند. اولین تبلیغات مربوط بود به یک اجرای اُپرا بود که بعد از پخش تبلیغ آن در رادیو، خیلی سریع بلیط های آن فروخته شد؛ می توان گفت دیجیتال مارکتینگ از آن زمان متولد شد! در نتیجه دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال مفهوم نسبتا جدیدی نیست و به گذشته های دور باز می گردد.
اما بازاریابی دیجیتال در سال ۱۹۹۰ به صورت رسمی مطرح شد. بروز دیجیتال مارکتینگ به کسب و کارها کمک کرد که هدفمندتر بازاریابی خود را انجام دهند و راه و روش های بیشتر و جدیدتری را نسبت به روش های سنتی پیش پای کسب و کارها قرار داده است. در حال حاضر مفهوم و کاربرد دیجیتال مارکتینگ رشد چشمگیری داشته و باید گفت به روشی نوین در علم بازاریابی تبدیل شده که خود شامل چارچوب ها، مدل ها و تکنیک های مختلفی است. در حال حاضر دیجیتال مارکتینگ برای سازمان ها در سراسر جهان به یک ضرورت تبدیل شده است. هر چقدر که از اقتصادهای سنتی دورتر می شویم و کاربران با فناوری آشناتر می شوند؛ تقاضا برای دیجیتال مارکتینگ افزایش بیشتری پیدا می کند. با گذر زمان و گسترش و تنوع ابزارهای بازاریابی دیجیتال به تدریج اصطلاح ” دیجیتال مارکتینگ ” جایگزین اصطلاح ” بازاریابی اینترنتی ” که یک اصطلاحی قدیمی تر است، شد.
تعریف بازاریابی دیجیتال یا تعریف دیجیتال مارکتینگ چیست؟
به بیان ساده می توان گفت: دیجیتال مارکتینگ و یا همان بازاریابی دیجیتال قرار است به ما کمک کند تا به کسب و کارمان در فضای آنلاین رونق دهیم.
انواع بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ:
الف) بازاریابی دیجیتال آفلاین
ب) بازاریابی دیجیتال آنلاین
الف) بازاریابی دیجیتال آفلاین:
برخی از فعالیت های بازاریابی سنتی گاها می تواند با ابزارهای دیجیتال همراه شوند و کارایی بیشتری داشته باشند. برخی از آنها عبارتند از:
بازاریابی محیطی ارتقاء یافته (بازاریابی و تبلیغات محیطی که به صورت الکترونیکی و دیجیتالی انجام شده باشند)
بازاریابی رادیویی / رادیو مارکتینگ / Radio marketing
بازاریابی تلویزیونی / تلویزیون مارکتینگ / TV marketing
بازاریابی تلفنی / تلفن مارکتینگ / Telemarketing / Telephone marketing
ب) بازاریابی دیجیتال آنلاین:
در این نوع از بازاریابی با استفاده از اینترنت و سایر ابزارهای دیجیتال، با سرعت بیشتر و دقیق تری می توان با مشتریان ارتباط برقرار نمود.