سئو چیست:
سئو (SEO) یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو، مجموعهای از فعالیتهایی است که در طراحی و کدنویسی سایت، تدوین استراتژی محتوایی، تولید محتوا و لینکسازی خارجی انجام میدهیم تا جایگاه بهتری در نتایج جستجوی گوگل کسب کرده و بازدیدکننده بیشتری برای سایت جذب کنیم.
ولی تعریف سئو به همین جا ختم نمیشود عبارت SEO مخفف سه کلمه Search Engine Optimization است که به معنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است. ولی امروزه؛
مفهوم سئو به Search Experience Optimization تغییر یافته که برابر است با بهینه سازی تجربه کاربر هنگام جستجو
به عبارت دیگر؛ باید اهمیت ویژهای برای رضایت کاربر از نتیجه یافت شده در گوگل قایل شویم.
فاکتورهای متعددی بر سئو سایت و تعیین جایگاه آن در نتیجه جستجو تاثیرگذارند، از کلمات بکار رفته در متن و محتوا گرفته تا لینکهای ورودی از سایتهای دیگر، همچنین استاندارد بودن ساختار و کدنویسی سایت (تکنیکال) برای موتورهای جستجو بر بهبود سئو سایت ما تاثیرگذار است.
همه این فاکتورها زمانی ارزشمند و اثربخش هستند که در راستای هدف بزرگتری به نام بهبود تجربه کاربری باشند.
چرا سئو سایت برای ما مهم است؟
روزانه میلیاردها جستجو در گوگل انجام میشود ولی دلیل اهمیت سئو تنها تعداد بالای جستجوها نیست.
با ورود و همهگیر شدن تلفنهای همراه، جستجو در اینترنت به یک ابزار قابل اعتماد و در دسترس برای پیدا کردن پاسخ سوالات، تصمیمگیری در مورد خرید یک محصول یا حتی پیدا کردن نزدیکترین نانوایی محل تبدیل شده است. نتایجی که پس از جستجو به کاربر نمایش داده میشود نقش مهمی در فرآیند شناخت و تصمیمگیری او بازی میکند.
با سرمایهگذاری در حوزه سئو، این شانس را خواهیم داشت که در لحظهای مناسب به مخاطب معرفی شویم؛ زمانیکه به محصول یا خدمات ارائه شده نیاز دارد و به دنبال پاسخ مناسبی برای آن میگردد و به دوست مورد اعتماد خود یعنی گوگل رجوع میکند.
اعتماد کاربران؛ همان برگ برندهایست که گوگل را به چنین شرکت بزرگی در دنیا تبدیل کرده است. واقعیت این است که؛ به آنچه حاصل از جستجوی خودمان در گوگل است اعتماد بیشتری داریم تا محتوایی که به صورت تبلیغات (بنر، پیامک، ایمیل و …) به دست ما رسیده است.
کسب و کارهای سنتی تصور میکنند که برای ورود به فضای بازاریابی دیجیتال، داشتن یک سایت زیبا و قدرتمند کفایت میکند.
طراحی سایت زیبا و قدرتمند، نقطه شروع مناسبی یک کسب و کار اینترنتی است ولی تضمینی برای موفقیت نیست!
یک فروشگاه لباس را تصور کنید که بهترین برندهای دنیا را با پایینترین قیمت عرضه میکند ولی در شهری کم جمعیت، طبقه زیرهمکف پاساژی متروک یا یک کوچه فرعی در محلهای مسکونی قرار گرفته است. میزان فروش این فروشگاه چقدر با کیفیت محصولاتی که ارائه میکند همخوانی دارد؟ قطعا نمیتواند از تمام پتانسیلهای خود بهره بگیرد.
همانطور که موقعیت مکانی یک فروشگاه حضوری بر میزان مراجعه و فروش آن تاثیرگذار است، برای یک سایت اینترنتی حضور در نتایج جستجو و کسب جایگاه در عبارات کلیدی اهمیت خواهد داشت و برای تحقق این مهم به یک چیز نیاز داریم؛ سئو.
چرا موتورهای جستجو به سئو نیاز دارند؟
افرادی که به تازگی با سئو آشنا میشوند معمولا با سوالاتی منطقی روبرو میشوند که درک اهمیت سئو و نیاز گوگل به آن را دشوار میکند. سوالاتی مانند:
مگر نه اینکه گوگل از هوش مصنوعی بهره میبرد؟ هزاران مهندس نخبه را گرد هم آورده و سالهاست که برای بهبود الگوریتمها و ارائه بهترین پاسخ به کاربر تلاش میکند؟ پس چرا هنوز قادر به تشخیص محتوای ارزشمند نیست؟ چرا برای کسب جایگاه باید استانداردهای سئو را در سایت خود رعایت کنیم؟
فراموش نکنیم که؛ هدف گوگل تنها تشخیص کیفیت محتوا و اعتبار سایت نیست بلکه رتبهبندی آنها برای نمایش به کاربر نیز اهمیت بالایی دارد.
صفحه اول نتایج جستجو حداکثر ۱۰ سایت را به کاربران پیشنهاد میدهد و هر سایتی که در رتبه بالاتری باشد شانس بیشتری برای جلب توجه کاربر و افزایش بازدید خواهد داشت. در نتیجه؛
وقتی از سئو صحبت میکنیم، با یک رقابت سخت و فشرده روبرو هستیم.
تجربه کاربری؛ کلیدواژهای است که گوگل تاکید زیادی بر آن دارد و این تجربه تنها به کیفیت محتوا وابسته نیست. فاکتورهای متعددی مانند سرعت نمایش صفحه، خوانایی و دسترسی به محتوا، اعتبار سایت و نویسنده و … میتوانند بر تجربه و رضایت کاربر تاثیرگذار باشند.
سایتها و صفحات زیادی در سطح وب وجود دارند که محتوایی مفید و کاربردی را ارائه کردهاند ولی هرگز شانسی برای حضور در صدر نتایج جستجو ندارند! چرا که به جنبههای دیگر سئو توجه نکرده و زحمات خود را هدر دادهاند، در نتیجه رقبا با محتوایی ضعیفتر، بازدید و فروش بیشتری کسب میکنند.
مهمترین مراحل سئو سایت چیست؟
سئو یا همان بهینهسازی سایت برای موتور جستجو، یک مسابقه است که موفقیت در آن فرآیندی زمانبر، پیچیده و مستمر است. تکنیکها و روشهای زیادی برای کسب جایگاه بهتر در نتایج گوگل وجود دارد که هر کدام میتوانند تاثیر مثبتی در این فرآیند داشته باشند ولی زمانی اثربخشی لازم را دارند که در مسیری درست و با هدفی مشخص اجرا شوند. برای موفقیت در سئو هر سایت نیازمند ۳ بازوی اصلی هستیم که عبارتند از:
۱– سئو تکنیکال:
پیش از شروع فعالیتهای مرتبط با بازاریابی محتوا، به یک بستر قدرتمند و سایت استاندارد نیاز خواهیم داشت.
استانداردسازی کدنویسی سایت، رعایت اصول سئو در طراحی تجربه کاربری، نشانهگذاری استاندارد (Schema) برای درک بهتر رباتها از ماهیت صفحه، بهینه سازی سرعت سایت، نمایش صحیح در موبایل و مواردی از این دست را سئو تکنیکال مینامیم.
۲– بازاریابی محتوا:
موفقیت در سئو بدون محتوا تقریبا غیرممکن است. البته منظور ما تنها محتوای متنی نیست بلکه تصویر، ویدئو، صوت و حتی ابزارهایی که در سایت خود ارائه میکنیم در پاسخگویی به نیاز کاربر و درک گوگل از کیفیت محتوای ما تاثیرگذار هستند.
فعالیتهایی شامل شناسایی کلمات کلیدی ارزشمند، آنالیز رقبا، تدوین استراتژی محتوایی، تولید محتوای ارزشمند، برچسبگذاری و دستهبندی موضوعی، لینکسازی داخلی و … را میتوان بخش مهمی از فرآیند بازاریابی محتوا دانست.
۳– لینک سازی هدفمند:
فعالیت مستمر و هدفمند در شبکههای اجتماعی، حضور در فرومهای تخصصی، دریافت بک لینک از سایتهای معتبر و مرتبط، خرید رپورتاژ آگهی از رسانههای پرمخاطب و … را اصطلاحا SEO Off-page مینامیم. فعالیتهایی که در بیرون از سایت ما رخ میدهند ولی مستقیما بر جایگاه و رتبه ما تاثیر خواهند داشت.
در حوزههایی که با سلامت جسمی و روانی جامعه، اقتصاد، سرمایهگذاری، حقوق و قضاوت، قوانین مدنی و به طور کلی سرنوشت یک انسان (Your Money Your Life) سروکار دارند؛ کیفیت محتوا و سئو تکنیکال کافی نیست. اینجا فاکتور دیگری به اسم اعتبار، تخصص و اعتماد (E-A-T) اهمیت خواهد داشت. در واقع اینکه محتوا را چه کسی منتشر کرده است حتی از اینکه با چه کیفیتی ارائه شده مهمتر است.
در سایر حوزهها مثل شرکتهای خدماتی، فروشگاههای اینترنتی یا مجلات خبری و سرگرمی؛ تمرکز بر ارائه محتوای با کیفیت در بستری استاندارد میتواند ما را به صفحه اول نتایج گوگل برساند ولی برای کسب رتبه ۱ و رقابت با سایتهای قدیمیتر شما نیازمند لینک سازی خارجی برای سایت خود هستیم.
۴– استراتژی سئو:
استراژی یعنی، مشخص کنیم که چه کارهایی را نباید انجام دهیم! پیش از آنکه سایتی طراحی کنیم، محتوایی تولید کنیم یا حتی برای افزایش اعتبار سایت خود هزینه کنیم باید بدانیم که هدف اصلی ما از سرمایهگذاری در حوزه سئو چیست.
شاخصهای کلیدی ارزیابی عملکرد (KPI) برای هر کسب و کاری متفاوت است، مثلا برای یک فروشگاه اینترنتی افزایش فروش و جذب مشتریان جدید مهمترین معیار موفقیت است ولی برای یک شرکت بازرگانی تعداد تماسهایی که در روز با تیم مشاوره گرفته میشود. از طرفی برای یک مجله اینترنتی یا سایت خبری که تبلیغات مهمترین منبع درآمدش است، میزان بازدید روزانه و زمان حضور کاربران در سایت مهمترین شاخص ارزیابی عملکرد است.
باید بپذیریم که یک سایت نمیتواند در همه کلمات کلیدی به رتبه ۱ نتایج جستجو برسد.
هدف ما از تدوین استراتژی سئو این است که خطوط قرمز کسب و کار را مشخص کنیم تا زمان و سرمایه ارزشمند خود را بر عبارات و صفحاتی متمرکز کنیم که بیشترین ارزش را برای کسب و کارمان خلق میکنند.