یک دیجیتال مارکتر (Digital Marketers) چه کاری انجام می دهد و وظایف یک دیجیتال مارکتر چیست؟

بازاریابان دیجیتال یا دیجیتال مارکترز کسانی هستند که در تلاش اند تا خدمات و محصولات یک کسب و کار را با توجه به هدف و بودجه سازمان برای افزایش آگاهی برند یا جذب مشتریان از همه کانال های بازاریابی دیجیتال و نیز با پیروی از رویکردهای اشاره شده در بالا، به افراد معرفی کنند.

در یک استارتاپ یا یک کسب و کار کوچک ممکن است یک دیجیتال مارکتر همه مسئولیت های بازاریابی دیجیتال را به عهده گیرد، اما در سازمان های بزرگتر برای اجرای هر یک از تاکتیک های بازاریابی دیجیتال (تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ)، افرادی با تخصص های مختلف که به شرح زیر می باشند، بکار گرفته می شوند:

مسئول و مدیر پروژه دیجیتال
مسئول استراتژی محتوا
مسئول بازاریابی محتوایی
مسئول تجزیه و تحلیل داده
مسئول بازاریابی برند
مسئول ایمیل مارکتینگ
مسئول شبکه های اجتماعی
مسئول بهینه سازی موتور جستجو (SEO)
مسئول تجارت الکترونیک (E-commerce)
طراح و توسعه دهنده وب سایت

برخی از انواع ابزارهای دیجیتال مارکتینگ:

بستر و پلتفرم وب
طراحی وب سایت
آنالیز و تحلیل داده
بهینه سازی موتور جستجو یا سئو مارکتینگ
بازاریابی از طریق ایمیل یا ایمیل مارکتینگ
بازاریابی ویدئویی یا ویدئو مارکتینگ
اینفلوئنسر مارکتینگ
بازاریابی از طریق تولید محتوا (نوشتاری، صوتی و تصویری)
تبلیغات در شبکه ها و رسانه های اجتماعی (تبلیغات اینستاگرام، تبلیغات تلگرام و…)
مدیریت شبکه ها و رسانه های اجتماعی و تحلیل آنها
ارسال پوش نوتیفیکیشن
انتشار رپورتاژ آگهی و انجام روابط عمومی الکترونیک
کوتاه کننده لینک
صفحات فرود یا لندینگ پیج (Landing pages)
چت آنلاین
کمپین دیجیتال مانند کمپین تولید محتوا توسط کاربر UGC
تبلیغات دیجیتال (تبلیغات کلیکی، تبلیغات بنری و تبلیغات در گوگل ادز یا گوگل ادوردز)

استراتژی بازاریابی دیجیتال یا استراتژی دیجیتال مارکتینگ:

هر کسب و کاری برای ورود مقتدرانه به دنیای آنلاین، یقینا نیاز به استراتژی بازاریابی دیجیتال دارد (دیجیتال مارکتینگ صرفا به کسب و کارهای آنلاین خلاصه نمی شود و کسب و کارهای سنتی نیز می توانند وارد دنیای آنلاین شوند). هدفمند عمل کردن در بازاریابی دیجیتال از اهمیت بالایی برخوردار است به همین منظور کور کورانه و چشم بسته نمی توان وارد این حوزه شد و نمی توان تنها با پرداخت هزینه به شرکت های فعال در حوزه دیجیتال مارکتینگ به موفقیت رسید لذا، شناسایی ویژگی ها و خدمات کسب و کار، شناخت و آنالیز بازار و رقبا، تعیین اهداف در بازه های زمانی مشخص، بررسی روش ورود به فضای رقابت، رقابت کردن و…؛ نمونه هایی از اهداف کوتاه مدت و بلندمدت، طرح ها و سیاست های کاری هستند که می بایست پیش از ورود به حوزه دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) توسط تصمیم گیران یک کسب و کار لیست شوند و مورد بررسی قرار گیرند، بنابراین تهیه و تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ شفاف و دقیق و حرفه ای از واجبات هر کسب و کار است!

در دنیای امروز و حال حاضر دیجیتال مارکتینگ باید در راس امور و جزئی از استراتژی های کلی و اصلی بازاریابی در هر کسب و کاری قرار گیرد. امروزه تعامل در شبکه های اجتماعی یکی از ارکان و ستون های مهم برای موفقیت در هر کسب و کاری بشمار می آید. به هر میزانی که مشتریان شما نسبت به رفتار و اولویت های شما عمیق تر و آگاه تر باشند، این احتمال بیشتر وجود دارد که بتوانید آنها را در تعاملات پر سود وارد کنید. بدیهی است در صورت استفاده حداکثری از فرصت های بازاریابی دیجیتال، یقینا بیشتر می توانید پتانسیل رشد سازمان خود را تحقق بخشید؛ پس می بایست در این راه عقب نمانید و اگر هنوز در اینباره اقدامی نکرده اید، دست بجنبانید!

روش ها و مدل های بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ:

بازاریابی اینترنتی / Internet Marketing
بازاریابی محتوایی / Content Marketing
بازاریابی موتور جستجو / SEM = Search Engine Marketing
بازاریابی ایمیلی / Email Marketing
بازاریابی رسانه های اجتماعی / Social Media Marketing

مهمترین دلایل استفاده از دیجیتال مارکتینگ چیست؟

رشد قابل ملاحظه و تحول در بازارهای دیجیتال
ایجاد فرصت های شغلی متنوع
سهولت در شروع و ایجاد یک کسب و کار
سهولت در جذب مخاطب و تبدیل آنها از مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل
تنوع نقش و تخصص در خصوص مهارت های دیجیتال و قابلیت ارتقاء جایگاه شغلی خود در این حوزه
قابلیت پیاده سازی برنامه های بازاریابی خلاقانه
ابزاری برای سر سخت تر شدن جهت رقابت با رقیبان

مزایای بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ:

افزایش فروش و افزایش درآمد
شناخته تر شدن و محبوب شدن برند
بستری آسان برای ارسال پیام به مخاطبان
بستری کم هزینه برای ایجاد رابطه و تعامل بهتر با مشتریان
زود بازده بودن و کوتاه تر بودن دوره بازگشت سرمایه
دارای فرصت های شغلی گسترده و پویا
وجود تکنیک هایی به منظور هر چه بهتر دیده شدن در موتورهای جستجو مانند گوگل، یاهو و…
حذف محدودیت جغرافیایی و مکانی
قابلیت تبدیل نتایج به صورت کمی