مزایا و اهمیت استراتژی دیجیتال مارکتینگ:

  • اولین و مهم‌ترین مزیت این است که به کار شما نظم می‌دهد و روند کار (workflow) شما را مشخص می‌کند.
  • داشتن یک رویکرد استراتژیک کمک می‌کند که برند شما دیده شود.
  • از دیگر مزیت‌های استراتژی بازاریابی دیجیتال این است که علمی و مبتنی بر تحقیقات است. به غریزه‌ٔ خود توجه نکنید. هنگام کار همه چیز باید علمی و دقیق باشد.
  • اهداف بازاریابی و فروش را در یک راستا قرار می‌دهد. با داشتن یک استراتژی مشخص، بخش‌های مختلف یک کسب‌وکار ملزم می‌شوند در جهت ویژن (vision) شرکت گام بردارند.
  • شما با استفاده از استراتژی می‌توانید به اهداف خود برسید. ممکن است هدف شما افزایش ترافیک سایت باشد، یا شاید بخواهید روی افزایش فروش متمرکز شوید. استراتژی دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می‌کند بتوانید در مسیری هموارتر به سمت اهدافتان پیش بروید.

نمونه‌هایی از کاربردی‌ترین استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ :

شاید بتوان صدها نقشه‌ٔ راه مختلف با تمرکز بر قسمت‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ برای کسب‌وکارها تبیین کرد. در ادامه چند نمونهٔ معروف را با هم مرور می‌کنیم، البته که این موراد وحی الهی نیستند و قطعا هر کسب‌وکاری با توجه به شرایط خودش، استراتژی متفاوتی را می‌طلبد. اما برای ایده گرفتن می‌توانید با خواندن ادامهٔ این بخش شروع کنید.

۱. انتشار بلاگ‌پست با نگاهی بر سئو:

وقتی از بلاگ‌پست صحبت می‌کنیم، منظورمان این نیست که دربارهٔ اتفاقات روزمرهٔ خود در بلاگتان مطلب بنویسید.
نیاز کاربرهایی که می‌خواهید هدف قرار دهید را بشناسید و برای رفع نیازشان در بلاگتان محتوا تولید کنید. این کار می‌تواند بسیار مفید باشد چرا که مرحلهٔ اول بازاریابی ربایشی است. با مطرح کردن دغدغهٔ کاربر و رفع نیازش می‌توانید در او اعتماد ایجاد کنید و نظرش را به برند خود جلب کنید.
چطور می‌توانید نیاز او را بسنجید؟ تکنیک‌های سئو اینجا به کمک شما می‌آیند. با در نظر گرفتن سرچ‌های افراد می‌توانید آن‌ها را تارگت کنید، برایشان محتوا تولید کنید و در نهایت آن‌ها را به سمت استفاده از محصولات یا خدمات خود سوق دهید.

۲. بازاریابی ویدیویی در یوتیوب:

یک ویدیوی پر زرق و برق با افکت‌‌های به جا و موزیک جذاب قطعا نظر هر کسی را جلب می‌کند. این روزها که بازار ولاگ‌ها بسیار داغ شده است و افراد بیشتری در یوتیوب فعالیت می‌کنند، چرا از این فرصت برای کسب‌وکار خود استفاده نمی‌کنید؟
انتشار ویدیو به صورت منظم در یوتیوب می‌تواند شما را از سایر رقبایتان جلو بیندازد و به جذابیت برند شما اضافه کند. اگر در ابتدای راه نوشتن استراتژی خود هستید،‌ روی ویدیو جدی تر فکر کنید. 
۳. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی :

تعریف کردن از مزایای شبکه‌های اجتماعی کمی تکراری است. همهٔ ما می‌دانیم این روزها این شبکه‌ها چقدر طرفدار پیدا کرده‌اند و همه‌گیر شده‌اند. نکته‌ای که لازم است در نظر بگیریم این است که بسیاری از افراد این روزها به مطالب منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی اعتماد می‌کنند و نظرشان دربارهٔ کسب‌وکارهای فعال در این پلتفرم‌ها مثبت است. از این فرصت استفاده کنید و با مخاطبانتان ارتباط برقرار کنید، مطالب سرگرم‌کننده و مفید برایشان تولید کنید و سعی کنید نگاه آن‌ها را به سوی خود بکشانید. 
۴. تولید پادکست:

پادکست‌ها روز به روز دارند جای خود را در میان مردم بیشتر پیدا می‌کنند. چرا در لحظات مخاطبان خود حضور نداشته باشید؟ صدای شما می‌تواند در ترافیک مسیر بازگشت به خانه، در جاده یا حتی هنگام رسیدگی به کارهای منزل، در گوش مخاطبانتان طنین‌انداز شود.
اختصاص بخشی از استراتژی دیجیتال مارکتینگ به پادکستینگ می‌تواند گزینهٔ مناسبی برای برند شما باشد اگر حرف‌های جدیدی برای زدن دارید یا می‌توانید محتوای مرتبط و جذابی برای کاربران خود تولید کنید.
حتی اگر تازه شروع کرده‌اید و نمی‌خواهید بار سنگین بردارید، می‌توانید در پادکست‌های دیگران مهمان شوید یا اسپانسر یک اپیزود از یک پادکست مطرح باشید. 
۵. ایمیل مارکتینگ :

شاید فکرش را هم نکنید اما ایمیل‌مارکتینگ می‌تواند یک راه بسیار به صرفه و اثرگذار برای ارتباط با مشتری/مخاطب‌هایتان باشد. شما می‌توانید با ارسال خبرنامه، محتواهای جذاب و آموزشی برای کاربران خود، آن‌ها را به برند خود متمایل کنید و در آن‌ها اعتماد ایجاد کنید.
پیش از هر کاری برای شروع ایمیل مارکتینگ لازم است که از مخاطبان وب‌سایتتان بپرسید آیا می‌خواهند ایمیل‌های شما را دریافت کند؟ و از آن‌ها آدرس ایمیل دریافت کنید.
جمع‌آوری یک لیست ایمیل درست و حسابی ممکن است سال‌ها طول بکشد. اما شما ناامید نشوید. در نهایت چیزی که برای شما مهم است این است که در مخاطبتان احساس مثبت ایجاد کنید. پس مسیر درست را برای آن انتخاب کنید و کمی صبور باشید. 
۶. ایجاد فروم‌های مرتبط (تالارهای گفت‌وگو) :

شاید فکر کنید تالارهای گفتگو دیگر از مد افتاده‌اند و کسی به سراغ آن‌‌ها نمی‌رود. اما این‌طور نیست. به راحتی می‌توانید با پاسخ به سوالات مخاطبانتان،‌ آن‌ها را شیفتهٔ برند خود کنید.
توجه کنید که در خلال بحث در فروم‌ها به ظور مستقیم محصولات خود را پروموت نکنید. همچنین قبل از لینک دادن به مقالات و مطالب بلاگ خود کمی تعلل کنید! حواستان باشد که صحبت در فروم‌ها مثل راه رفتن روی لبهٔ یک تیغ است. شما در این فضا حضور دارید تا فقط اعتماد مخاطب را جلب کنید و با تعریف کردن مستقیم و غیرمستقیم از خودتان، دقیقا برعکس این اتفاق رخ می‌دهد.
۷. تبلیغات :

یکی از استراتژی‌های معروف دیجیتال مارکتینگ استفاده از تبلیغات پولی هستند. خیلی از کسب‌وکارهای کوچک، تبلیغات انجام نمی‌دهند چون فکر می‌کنند برایشان هزینه‌بر است. در حالی که این تفکر چندان درست نیست. هیچ چیز رایگانی وجود ندارد زیرا همه چیز به زمان احتیاج دارد و زمان همان پول است! با این تفکر می‌توانید خود را مجاب کنید که استفاده از تبلیغات چندان هم گزینهٔ پرهزینه‌ای نخواهد بود!
تبلیغات می‌توانند به صورت تبلیغات در وب‌سایت‌ها، در اپلیکیشن‌های موبایل، تبلیغات در گوگل یا در شبکه‌های اجتماعی باشند. اینکه از چه راهی استفاده می‌کنید بستگی به نوع کسب‌وکار شما، مخاطبانتان و بودجه‌ای که می‌خواهید هزینه کنید دارد. پیشنهاد ما این است که پیش از شروع تبلیغات یا چیدن استراتژی بر اساس آن‌ها، با افرادی که در این زمینه به شما مشاوره می‌دهند صحبت کنید تا تصمیم درستی بگیرید.