دیجیتال مارکتینگ چیست؟
اصطلاح بازاریابی دیجیتال به استفاده از کانال های دیجیتال برای بازاریابی محصولات و خدمات به منظور دستیابی به مشتریان اشاره دارد. این نوع بازاریابی شامل استفاده از وب سایت ها، دستگاه های تلفن همراه، رسانه های اجتماعی، موتورهای جستجو و سایر کانال های مشابه است. بازاریابی دیجیتال با ظهور اینترنت در دهه ۱۹۹۰ رایج شد.
بازاریابی دیجیتال شامل برخی از اصول مشابه با بازاریابی سنتی است و اغلب روشی جدید برای شرکتها برای نزدیک شدن به مشتریان و درک رفتار آنها در نظر گرفته میشود. شرکت ها اغلب تکنیک های بازاریابی سنتی و دیجیتال را در استراتژی های خود ترکیب می کنند. اما با مجموعه ای از چالش ها از جمله سوگیری ضمنی همراه است.
اقلام کلیدی:
بازاریابی دیجیتال شامل بازاریابی برای مصرف کنندگان از طریق هر تعداد کانال دیجیتال از جمله وب سایت ها، دستگاه های تلفن همراه و پلت فرم های رسانه های اجتماعی است.
این شکل از بازاریابی با بازاریابی اینترنتی که منحصراً در وب سایت ها انجام می شود متفاوت است.
دیجیتال مارکتینگ یک زمینه گسترده است، از جمله جذب مشتری از طریق ایمیل، بازاریابی محتوا، پلت فرم های جستجو، رسانه های اجتماعی و موارد دیگر.
یکی از بزرگترین چالشهایی که بازاریابان دیجیتال با آن روبرو هستند این است که چگونه خود را در دنیایی که بیش از حد از تبلیغات دیجیتال مارکتینگ اشباع شده است متمایز کنند.
بازاریابی دیجیتال با چالش های مختلفی از جمله سوگیری ضمنی همراه است.
بازاریابی دیجیتال چگونه کار می کند:
بازاریابی به فعالیت هایی اطلاق می شود که یک شرکت برای تبلیغ محصولات و خدمات خود و بهبود سهم بازار خود از آنها استفاده می کند. برای موفقیت آمیز بودن نیاز به ترکیبی از هوش تبلیغاتی، فروش، و توانایی ارائه کالا به کاربران نهایی دارد. حرفه ای ها که به عنوان بازاریاب شناخته می شوند، این وظایف را یا در داخل (برای شرکت ها) یا خارج از شرکت های بازاریابی انجام می دهند.
شرکت ها به طور سنتی بر بازاریابی از طریق چاپ، تلویزیون و رادیو متمرکز بودند. اگرچه این گزینه ها هنوز وجود دارند، اینترنت منجر به تغییر در نحوه دسترسی شرکت ها به مصرف کنندگان شد. در اینجا بود که بازاریابی دیجیتال وارد عمل شد. این شکل از بازاریابی شامل استفاده از وبسایتها، رسانههای اجتماعی، موتورهای جستجو و اپلیکیشنها میشود – هر چیزی که بازاریابی را با بازخورد مشتری یا تعامل دو طرفه بین شرکت و مشتریانش در بر میگیرد.
افزایش فناوری و روندهای جدیدتر، شرکت ها را مجبور کرد تا استراتژی های بازاریابی خود را تغییر دهند. ایمیل به یک ابزار بازاریابی محبوب در روزهای اولیه بازاریابی دیجیتال تبدیل شد. این تمرکز به موتورهای جستجو مانند نت اسکیپ معطوف شد، که به کسب و کارها اجازه میداد تا چیزهای کلیدی و برچسبگذاری کنند تا مورد توجه قرار گیرند. توسعه سایتهایی مانند فیسبوک این امکان را برای شرکتها فراهم کرد تا دادهها را برای رسیدگی به گرایشهای مصرفکننده ردیابی کنند.
گوشیهای هوشمند و سایر دستگاههای دیجیتال اکنون کار شرکتها را برای بازاریابی خود و محصولات و خدماتشان برای مصرفکنندگان آسانتر میکنند. مطالعات نشان می دهد که مردم ترجیح می دهند از تلفن های خود برای آنلاین شدن استفاده کنند. بنابراین جای تعجب نیست که ۷۰ درصد از افراد قبل از زدن دکمه خرید (معمولاً در تلفن های خود) تصمیم به خرید می گیرند.
منابع و گیرنده ها:
معمولاً به تبلیغکنندگان به عنوان منابع اشاره میشود، در حالی که اعضای تبلیغات هدف گیرنده هستند. منابع اغلب گیرنده های بسیار خاص و کاملاً مشخص را هدف قرار می دهند، مانند مک دونالد با کارگران شیفت کاری و مسافران.
این شرکت از تبلیغات دیجیتال استفاده کرد زیرا می دانست که این افراد بخش بزرگی از کسب و کار اواخر شب خود را تشکیل می دهند. مک دونالد آنها را تشویق کرد تا برنامه رستوران یاب را دانلود کنند و آنها را با تبلیغاتی که در دستگاههای باجه خودکار (ATM)، پمپ بنزینها و وبسایتهایی که مشتریانش معمولاً از آنها بازدید میکردند، هدف قرار میدادند.
انواع کانال های دیجیتال مارکتینگ:
همانطور که در بالا ذکر شد، بازاریابی به طور سنتی از طریق چاپ (روزنامه ها و مجلات) و تبلیغات پخش (تلویزیون و رادیو) انجام می شد. اینها کانال هایی هستند که هنوز هم وجود دارند. کانال های دیجیتال مارکتینگ تکامل یافته اند و همچنان ادامه دارند. در زیر هشت مورد از رایجترین راههایی که شرکتها میتوانند برای تقویت تلاشهای بازاریابی خود در پیش بگیرند، آورده شده است. به خاطر داشته باشید که برخی از شرکت ها ممکن است از چندین کانال در تلاش خود استفاده کنند.
بازاریابی وب سایت:
یک وب سایت مرکز تمام فعالیت های بازاریابی دیجیتال است. این کانال به تنهایی یک کانال بسیار قدرتمند است، اما همچنین رسانه مورد نیاز برای اجرای انواع کمپین های بازاریابی آنلاین است. یک وب سایت باید یک برند، محصول و خدمات را به شیوه ای واضح و به یاد ماندنی نشان دهد. باید سریع، سازگار با موبایل و استفاده آسان باشد.
تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک:
تبلیغات پرداخت به ازای کلیک بازاریابان را قادر می سازد تا از طریق تبلیغات پولی به کاربران اینترنت در تعدادی از پلتفرم های دیجیتال دسترسی پیدا کنند. بازاریابان می توانند کمپین های PPC را در گوگل، بینگ، لینکدین، توییتر، پینترست یا فیس بوک راه اندازی کنند و تبلیغات خود را به افرادی که در جستجوی عبارات مرتبط با محصولات یا خدمات هستند، نشان دهند.
این کمپینها میتوانند کاربران را بر اساس ویژگیهای جمعیتی (مانند سن یا جنسیت) تقسیمبندی کنند یا حتی علایق یا مکان خاص آنها را هدف قرار دهند. محبوب ترین پلتفرم ها گوگل ادز و فیسبوک ادز هستند.
بازاریابی محتوا:
هدف بازاریابی محتوا دستیابی به مشتریان بالقوه از طریق استفاده از محتوا است. محتوا معمولاً در یک وب سایت منتشر می شود و سپس از طریق رسانه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، بهینه سازی موتورهای جستجو یا حتی کمپین های پرداخت به ازای کلیک تبلیغ می شود. ابزارهای بازاریابی محتوا شامل وبلاگ ها، کتاب های الکترونیکی، دوره های آنلاین، اینفوگرافیک ها، پادکست ها و وبینارها است.
بازاریابی ایمیلی:
بازاریابی ایمیلی هنوز هم یکی از موثرترین کانال های بازاریابی دیجیتال است. بسیاری از افراد ایمیل مارکتینگ را با پیام های ایمیل اسپم اشتباه می گیرند، اما این چیزی نیست که بازاریابی از طریق ایمیل انجام شود. این نوع بازاریابی به شرکت ها این امکان را می دهد که با مشتریان بالقوه و هر کسی که به برند آنها علاقه مند است در تماس باشند.
بسیاری از بازاریابان دیجیتال از سایر کانالهای بازاریابی دیجیتال برای اضافه کردن سرنخها به لیست ایمیلهای خود استفاده میکنند و سپس از طریق ایمیل مارکتینگ، قیفهای جذب مشتری ایجاد میکنند تا این سرنخها را به مشتری تبدیل کنند.
بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی:
هدف اصلی کمپین بازاریابی رسانه های اجتماعی، آگاهی از برند و ایجاد اعتماد اجتماعی است. همانطور که در بازاریابی رسانه های اجتماعی عمیق تر می شوید، می توانید از آن برای به دست آوردن سرنخ یا حتی به عنوان یک کانال بازاریابی یا فروش مستقیم استفاده کنید. پست ها و توییت های تبلیغاتی دو نمونه از بازاریابی رسانه های اجتماعی هستند.
بازاریابی وابسته:
بازاریابی وابسته یکی از قدیمی ترین اشکال بازاریابی است و اینترنت جان تازه ای به این آماده باش قدیمی بخشیده است. با بازاریابی وابسته، اینفلوئنسرها محصولات دیگران را تبلیغ می کنند و هر بار که فروش انجام می شود یا سرنخ معرفی می شود، کمیسیون دریافت می کنند. بسیاری از شرکت های معروف مانند آمازون برنامه های وابسته دارند که میلیون ها دلار در ماه به وب سایت هایی که محصولات خود را می فروشند پرداخت می کنند.
بازاریابی ویدیویی:
یوتیوب یکی از محبوب ترین موتورهای جستجو در جهان است. بسیاری از کاربران قبل از تصمیم گیری برای خرید، برای یادگیری چیزی، خواندن نظر یا فقط استراحت، به YouTube روی می آورند.
چندین پلتفرم بازاریابی ویدیویی از جمله ویدیوهای فیس بوک، اینستاگرام و حتی TikTok برای اجرای کمپین بازاریابی ویدیویی وجود دارد. شرکتها بیشترین موفقیت را در ویدیو با ادغام آن با سئو، بازاریابی محتوا و کمپینهای بازاریابی رسانههای اجتماعی گستردهتر پیدا میکنند.
پیام کوتاه:
شرکتها و سازمانهای غیرانتفاعی نیز از پیامک یا پیامک برای ارسال اطلاعات در مورد آخرین تبلیغات خود یا دادن فرصت به مشتریان مشتاق استفاده میکنند. نامزدهای سیاسی کاندیدای انتخابات نیز از کمپین های پیام کوتاه برای انتشار اطلاعات مثبت در مورد پلتفرم های خود استفاده می کنند. با پیشرفت تکنولوژی، بسیاری از کمپینهای ارسال متن به مشتریان نیز به مشتریان اجازه میدهند که مستقیماً از طریق یک پیام متنی ساده پرداخت کنند یا به آنها بدهند.