مزایای استفاده از دراپ شیپینگ چیست؟
مزیت اول: دراپشیپینگ به سرمایه اولیه اندکی نیاز دارد
نداشتن سرمایه کافی یا حتی حداقلی یکی از بزرگترین موانع بر سر راه بسیاری از علاقهمندان به فعالیتهای اقتصادی است. کسانی که هم با فضای وب آشنایی زیادی دارند و هم در جلب مشتری و معرفی محصول بسیار توانمند هستند. برخی از آنان حتی میتوانند طراحی و پشتیبانی فنی سایت را خودشان بر عهده بگیرند. اما، سرمایه چندانی ندارند تا محصول یا محصولات مورد نظرشان را تهیه و انبار کنند تا قادر باشند آنها را به مشتریانشان ارائه دهند.
شاید بتوان مهمترین مزیت دراپشیپینگ را همین دانست که با کمترین سرمایه قابل راهاندازی است. تأسیس و مدیریت یک سایت یا حتی در مواردی یک صفحه مجازی هر کسی را قادر میسازد با جلب مشتری و فروش محصول بدون نیاز به سرمایه برای تأمین اولیه کالاهای مورد نظرش یک کسب و کار را آغاز کند. کافی است یک بستر الکترونیکی را تأسیس نماید، بازدیدکنندگانی را به آن جذب کند و با معرفی جذاب و مناسب محصول سفارش فروش بگیرد. تأمین و ارسال کالا برعهده تأمینکننده خواهد بود و هیچهزینهای برای فروشنده ندارد. اما، در دراپشیپینگ باید چه هزینههایی را پیشبینی کنید؟
- دامین و هاست
اگر برای تجارت دراپشیپینگ خود از یک شبکه اجتماعی بهره میبرید، مسلماً از هزینه مربوط به دامین و هاست معاف هستید. ولی داشتن یک سایت مزایایی دارد که در اینجا مجال پرداختن به آن نیست. هرچه باشد، فروش در یک فضای کاملاً تحت اختیار و مستقل، قدرت بیشتر و دایره عمل وسیعتری را به شما میدهد. برای داشتن یک وبسایت، باید نخست یک دامین بخرید و یک فضای هاست متناسب با نیازتان اجاره نمایید.
- طراحی فنی سایت
اگر خودتان متخصص در برنامهنویسی و طراحی سایت هستید، در هزینههای مربوط به این بخش صرفهجویی خواهید کرد. بههرحال، یا خودتان میتوانید این کار را انجام دهید، یا باید برای چیدمان فنی فروشگاهتان یک متخصص را استخدام کنید و بخشی از هزینههای اولیه تجارت دراپشیپینگتان به این کار اختصاص مییابد.
- تولید محتوا
اینکه سایت یا صفحهای را راهاندازی کنید و دست روی دست بگذارید و منتظر مشتری بنشینید، یعنی هیچ چیز از تجارت نمیدانید و بهتر است به دنبال کار دیگری بروید. همانگونه که در فروش فیزیکی باید تمهیداتی را برای جلب بازدیدکننده و حفظ مشتری بیندیشید، در تجارت الکترونیکی نیز لازم است بازدیدکنندگان سرگردان در فضای مجازی را به فروشگاه خود بکشانید. اغلب بازدیدکنندگان اینترنت بهدنبال جستجوی کلیدواژههای مختلف هستند تا درباره موضوعی خاص اطلاعات سودمندی به دست آورند، مهارتهایی بیاموزند یا بهگونهای اوقات فراغتشان را پر کنند. شما باید با تولید محتوای متنی، صوتی، تصویری و ویدئویی و انواع دیگر فرمتهای محتوایی آنچه میخواهند و در پی آن هستند را در اختیارشان بگذارید و متقاعدشان کنید به سایت یا صفحه شما سر بزنند. ممکن است و به احتمال زیاد زمان یا مهارت کافی برای تولید محتوای مفید را ندارید، پس باید با صرف هزینه این کار را به افراد متخصص بسپارید.
- سئو و تبلیغات
اما صِرف تولید محتوا هم کافی نیست. محتوایی به کارتان میآیند که سئوی خوبی داشته باشند؛ یعنی موتورهای جستجو را قانع کنند که محتوای شما را در صفحه اول و بهتر از آن، در جمع ۳ نتیجه نخست نمایش دهند. پس، لازم است باز هم اگر خودتان مهارت ندارید، دستبهدامن متخصصان شوید. بهعلاوه، نیاز دارید برای تبلیغات و خرید بکلینک دستبهجیب شوید. احتمالاً، بخش مهم و عمدهای از هزینههای شما به همین بخش سئو و تبلیغات اختصاص خواهد یافت. اما، اگر این کار بهخوبی انجام شود، نتیجه بسیار مطلوبی به دست خواهید آورد. بدینترتیب، هنگام برداشت، نهتنها هزینههایتان جبران میشود، بلکه به سود مناسبی هم خواهید رسید.
مزیت دوم: دراپشیپینگ نیاز به مکان ثابت و مشخص ندارد
داشتن یک فروشگاه فیزیکی نیازمند یک ساختمان تجاری مشخص است. و اگر به هر دلیلی مجبور شوید مکانتان را تغییر دهید، ممکن است بخشی از مشتریانتان را از دست دهید. همچنین، در فروش الکترونیکی معمولی باید مکانی را برای انباشت و بستهبندی کالا در اختیار داشته باشید و بخش عمده کارتان را در همان مکان خاص انجام دهید. اما، در کسب و کار دراپشیپینگ به یک مکان معین وابسته نیستید. میتوانید از هرجایی که هستید و دوست دارید باشید تجارتتان را مدیریت کنید. تنها به یک رایانه یا گوشی هوشمند و اتصال به اینترنت نیاز دارید. اینگونه، هم هزینه بسیار کمتری خواهید داشت و هم آزادی عمل بیشتری. در این بحبوحه همهگیری کرونا نیز از تماس فیزیکی و ابتلای احتمالی به ویروس کووید ۱۹ در امان خواهید بود.
مزیت سوم: دراپشیپینگ از نظر زمان هم منعطف است
در فروش فیزیکی یا فروش الکترونیکی به روش معمولی باید در زمان مشخصی از شبانهروز در محل کارتان حاضر باشید. دراپشیپینگ علاوهبر انعطاف بالای مکانی، از نظر زمان نیز آزادی فراوانی به شما میدهد. دیگر نیاز نیست در ساعات خاصی از روز برای تأمین یا بستهبندی و ارسال محصول فعالیت کنید. بلکه میتوانید در هر ساعتی از شبانهروز سفارشهایتان را جمعبندی کنید و به تأمینکننده یا تولیدکننده انعکاس دهید. و البته، همانند همه روشهای تجارت الکترونیک، مشتریان نیز برای مراجعه به فروشگاه به ساعات خاصی محدود نیستند.
مزیت چهارم: دراپشیپینگ دردسرهای مربوطبه تأمین محصول و انبارگردانی ندارد
ممکن است برای سرمایه اولیه یا زمان و مکان مشکلی نداشته باشید، اما دردسرهای تأمین و انباشت محصول شما را از داشتن یک کسب و کار منصرف سازد. تهیه و تأمین محصول انرژی بسیار زیادی میطلبد. بهویژه، اگر محصول خاص و کمیابی باشد. کنترل دقیق موجودی انبار و ورود و خروجها ممکن است کار خستهکنندهای باشد، بهخصوص اگر خللی هم در آن پیش آید. مثلاً، موجودی واقعی انبار با اطلاعات ثبتشده همخوانی نداشته باشد یا مشکلاتی همانند آن. در دراپشیپینگ شما جلب مشتری و بازاریابی را انجام میدهید و تهیه و نگهداری کالا را به تأمینکننده میسپارید. اینچنین، از دردسرهای مربوطبه تأمین و انبارگردانی محصول هم آزرده و دلزده نمیشوید.
مزیت پنجم: دراپشیپینگ زحمت بستهبندی و ارسال محصول را هم ندارد
هرچند مزایای بستهبندی محصول ممکن است افراد زیادی را قانع کند که از سختیهای اندک آن چشم بپوشند، اما، بههرحال شاید عدهای هم باشند که نمیتوانند یا نمیخواهند هیچ زحمت فیزیکی چندانی را بر خود تحمیل نمایند. علاوهبر حساسیت و اهمیت بستهبندی مناسب، مطمئن و شکیل کالا، ارسال آن، خصوصاً اگر محصول از سوی مشتری مرجوع شود، خود دردسر دیگری است. انجام فعالیت اقتصادی بهروش دراپشیپینگ این بخش از زحمات و مشکلات را هم بر شما تحمیل نمیکند و میتوانید باخیالی آسوده کار خود را پی بگیرید.
ششمین مزیت دراپ شیپینگ: با دراپشیپینگ میتوانید روی بازاریابی متمرکز شوید
افرادی که به روش معمول، فروش الکترونیکی را انجام میدهند، اغلب نمیتوانند بهخوبی هم روی تأمین کالا تمرکز کنند و هم روی بازاریابی آن. حتی آنان نیز ناگزیر باید بخشهایی از کارشان را به دستیارانی ماهر و متخصص بسپارند. اگر از یک طرف میخواهید کسب و کاری مستقل داشته باشید و از طرف دیگر، تمایل دارید کاملاً روی فعالیتتان متمرکز و مسلط باشید، شاید دراپشیپینگ بتواند راه خوبی را پیش پایتان بگذارد. از آنجایی که با زنجیره تأمین و ارسال محصول درگیر نیستید، قادر خواهید بود تمام توان و تمرکز خود را برای جلب مشتری، معرفی محصول و بهدنبال آن، فروش بیشتر صرف نمایید.
هفتمین مزیت دراپ شیپینگ: دراپشیپینگ به شما در انتخاب و تغییر محصول آزادی بیشتری میدهد
بعضی از محصولات فصلی هستند و با طی شدن یک زمان مشخص کمیاب یا حتی نایاب میشوند. بعضی محصولات در یک دوره خاص با اقبال مشتریان روبهرو میگردند و پس از آن، دیگر بازار چندانی ندارند. گاهی هم تولید و عرضه محصولات جدید تمایل به خرید محصولات قدیمیتر را از بین میبرد. اصلاً، ممکن است شما هم مانند من از جمله کسانی باشید که از تمرکز طولانیمدت روی یک یا چند محصول مشخص خسته میشوند و ترجیح میدهند در فضای متنوعی به فعالیت بپردازند. بههرحال، دراپشیپینگ میتواند در رهایی از این دست مشکلات به شما کمک شایان توجهی کند. نه لازم است نگران باقیمانده موجودی انبارتان باشید و نه برای تهیه کالاهای جدید به دردسر میافتید. فقط کافی است با تلاش اندکی در کوتاهمدت به معرفی محصول تازه بپردازید و مشتریانتان را به خرید و امتحان آن ترغیب نمایید. همچنین این آزادی عمل را دارید که محصولات مختلف را بیازمایید و ضمن کسب تجربه و شناخت ذائقه مشتریان، بازار هر کدام را مناسبتر یافتید فروش آن را ادامه دهید.