دراپ شیپینگ چیست؟
دراپ شیپینگ نوعی تجارت خرده فروشی است که در آن فروشنده سفارشات مشتری را میپذیرد، اما انباری برای نگهداری از کالاهای فروخته شده، ندارد، بلکه در نوعی مدیریت زنجیره تامین، سفارشات و جزئیات حمل و نقل آنها را به تولید کننده، عمده فروش یا یک خرده فروش دیگر تحویل میدهد. سپس کالا را مستقیما به مشتری ارسال میکند.
اگر بخواهیم به طور خلاصه بگوییم دراپ شیپینگ چیست، باید بیان کنیم که در این روش، فروشنده، کالا را از انبار خود به فروش نمیرساند، بلکه کالا را از شخص یا فروشگاه دیگری خریداری کرده و به دست مشتری میرساند.
طبیعتا در این روش، مخارج اضافی مانند هزینههای انبار داری یا نگرانی بابت عدم موجودی کالا وجود ندارد، چرا که فروشنده، سفارشات را از تولید کننده، عمده فروش یا سایر خرده فروشان تهیه میکند. این موضوع باعث میشود در صورت استفاده از خدمات شیپینگ، نسبت به سرمایه گذاری، نگرانی و دغدغهای نداشته باشید و به راحتی هزینههای خود را کاهش دهید. در واقع، dropshipping برای افرادی که میخواهند با کمترین میزان ریسک وارد بازار شوند، بهترین گزینه است.
فرآیند دراپ شیپینگ چیست؟
تا اینجا دانستیم دراپ شیپینگ چیست، چه ویژگیهایی دارد و درآمد زایی آن به چه صورت است. در این بخش میخواهیم راجع به نحوه کار آن صحبت کنیم.
شناخت زنجیره تامین:
زنجیره تامین، چگونگی انتقال یک محصول از تامین کننده به مشتری را به سادگی بیان میکند. یک dropshipping موفق به چندین گروه که با هم به صورت هماهنگ کار میکنند، متکی است. این گروهها عبارتند از: تولید کننده، تامین کننده و خرده فروش. بنابراین، شما به عنوان یک خرده فروش، تنها تکهای از پازل زنجیره تامین هستید.
زنجیره تامین به ۳ مرحله تقسیم میشود:
- تولید کننده محصولات را تولید میکند و آنها را به صورت عمده به تامین کنندگان و عمده فروشان میفروشد.
- تامین کنندگان و عمده فروشان، محصولات را به خرده فروشان میفروشند.
یک خرده فروش برای تامین محصولات مدنظر خود، به دنبال یک تامین کننده است. سپس خرده فروش و تامین کننده به توافق میرسند که با هم کار کنند.
- خرده فروشان، محصولات را به مصرف کنندگان میفروشند.
تامین کنندگان و عمده فروشان محصولات را مستقیما به مردم نمیفروشند، خرده فروشان این کار را انجام میدهند.
فروشگاههای اینترنتی به وسیله خرده فروشان ایجاد میشود تا مصرف کنندگان بتوانند محصولات مختلف را از آنها خریداری کنند. پس از افزایش قیمت محصول توسط عمده فروش، خرده فروش مجددا آن را قیمت گذاری میکند. به این ترتیب قیمتی را مشخص میکنید که هم قیمت تمام شده کالا را پوشش دهد و هم برای شما سود به همراه داشته باشد.
مطالبی که بیان کردیم، کل زنجیره تامین را از ابتدا تا انتها نشان میدهد. حتما میپرسید چرا در هیچ گروهی به dropshipping اشاره نکردیم. به این دلیل که «دراپ شیپینگ» یک نقش خاص نیست. دراپ شیپینگ به حمل و نقل محصولات برای اشخاص دیگر گفته میشود. به بیان دیگر، تولید کنندگان، تامین کنندگان و فروشندگان هر کدام میتوانند یک dropshipping باشند.
حالا که دانستیم زنجیره تامین چگونه عمل میکند، باید ببینیم برای مشتری چگونه به نظر میرسد؟
حتما شما هم بارها محصولاتی را به صورت آنلاین خریداری کردهاید. به عنوان یک مشتری نیازی نیست که به این فرآیند فکر کنید، اما به عنوان یک خرده فروش حتما باید این فرآیند را بررسی کنید.
خرده فروشان با فکر کردن در مورد ایدهآلهای مشتریان در هنگام سفارش، میتوانند چیزهای زیادی یاد بگیرند. به خاطر داشته باشید که اگر مشتری در هنگام سفارش، مشکلی داشته باشد، میتواند برای شما هم به عنوان یک خرده فروش، مشکل ایجاد کند. پس بسیار مهم است که بدانید خریداران شما چه انتظاری دارند.
به عنوان مثال، مشتری شما یک کتاب سفارش داده و او فورا ایمیل تایید خرید را دریافت میکند.
پس از دو روز پیامی حاوی اطلاعات رهگیری دریافت میکند که نشان میدهد سفارش او ارسال شده است. در نهایت مشتری کتاب مورد نظر خود را تحویل میگیرد.
این تجربه دو جنبه مهم دارد:
- سادگی: تنها کاری که مشتری باید انجام دهد، ثبت سفارش و پرداخت هزینه است. بقیه موارد مانند ایمیل تایید سفارش و اطلاعات رهگیری فورا به او تحویل داده میشود.
- راحتی: تجربه خرید از هر نظر باید راحت و در دسترس باشد و تنها چند دقیقه وقت مشتری را بگیرد. یعنی لازم نیست مشتری برای دریافت محصول تلاش زیادی بکند.