چگونه برای کسب‌‎‌وکار خود KPI ایجاد کنیم؟

حالا که دانستیم KPI چیست، باید به این سوال پاسخ دهیم که «نحوه ایجاد شاخص کلیدی عملکرد برای کسب‌وکار چگونه است؟»

در ابتدا برای اینکه به درستی مشخص کنید کدام شاخص کلیدی مناسب کسب‌کار شماست، باید برای سوالاتی که در ادامه می‌‌آید، پاسخ مناسبی پیدا کنید.

  • به دنبال چه نتایجی هستیم؟ این نتایج می‌تواند شامل فروش بیشتر، افزایش درآمد، افزایش کلیک و… باشد.
  • رسیدن به این نتایج چه اهمیتی دارد؟ چرا رسیدن به این نتایج مهم است؟
  • برای سنجش پیشرفت مجموعه باید چه مواردی را اندازه‌گیری کنیم؟ در این مرحله باید روش‌های ارزیابی، نحوه تحلیل اطلاعات، ابزارهای تحلیل و… مشخص شوند.
  • چگونه به نتایجی که مدنظر داریم، برسیم؟ کدام کمپین‌ها، شاخص‌ها، ابزارها و… برای رسیدن به نتایج مطلوب، بیشتر به ما کمک می‌کنند؟
  • چه افرادی مسئول رسیدن به این نتایج هستند؟ اینکه کدام افراد، گروه‌ها، بخش‌ها و… در رسیدن به اهداف و نتایج مطلوب مسئول هستند، باید کاملا مشخص شود.
  • چطور متوجه شویم که به نتایج مطلوب و مدنظرمان رسیده‌ایم؟ باید طبق استانداردها معیار مشخصی برای سنجش میزان موفقیت و رسییدن به نتایج مطلوب، وجود داشته باشد.
  • بازه زمانی سنجش نتایج چقدر است؟

مراحل ایجاد شاخص‌های کلیدی عملکرد:

اما برای ایجاد شاخص‌هایی که بتوانیم به شکل درست و مطلوب از آن‌ها استفاده کنیم، باید ۵ مرحله را در نظر بگیریم که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

تعیین هدف:

اولین و مهم‌ترین مرحله مربوط به هدف‌گذاری درست است. در این مرحله باید بدانیم KPI چیست و با ایجاد شاخص‌های کلیدی عملکرد، به دنبال چه اهدافی هستیم. به عنوان مثال مواردی مانند افزایش فروش، افزایش بازدید سایت، برندسازی و… می‌تواند به عنوان هدف درنظر گرفته شود.

تعیین عوامل موفقیت:

مرحله دوم در ایجاد شاخص‌های کلیدی عملکرد، مشخص کردن عواملی است که باعث موفقیت ما خواهند شد. باید توجه داشت که این عوامل برای کسب و کارهای مختلف متفاوت است و طبیعتا باید به‌صورت شخصی‌سازی شده و سفارشی تعیین شوند. اگر این عوامل به درستی انتخاب شوند با اجرای درست فرایندها، مدیریت صحیح، نظارت دقیق و اصولی و… می‌توان برای رسیدن به نتایج مطلوب امیدوار بود.

ایجاد KPI براساس عوامل موفقیت:

تعیین شاخص‌های کلیدی عملکرد، نشان می‌دهد چقدر در تعیین عوامل موفقیت درست عمل کرده‌ایم. در این مرحله بر اساس عوامل موفقیت، KPI ها را تعریف می‌کنیم.

جمع‌آوری معیاره:

در هر مرحله از فرایند بررسی شاخص‌های کلیدی عملکرد، معیارهای متعددی مانند تعداد بازدید از صفحات، میزان فروش، تعداد دانلود، تعداد کلیک و… به‌دست می‌آورید. این شاخص‌ها به تنهایی مفهومی ندارند، ولی با قرار گرفتن در کنار سایر نتایج، می‌توان به بازخوردهای زیادی رسید.

محاسبه شاخص‌های کلیدی:

در این مرحله باید معیارهای سنجش را اندازه‌گیری کنیم. شاخص‌ها معمولا به‌صورت نرخ، نسبت، درصد یا میانگین نشان داده می‌شوند. KIP ها قابلیت اندازه‌گیری دقیقی دارند، آنها به ما نشان می‌دهند ارزیابی عملکرد به چه صورت بوده و چقدر در رسیدن به نتایج موفق بوده‌ایم.