یک سری از مفاهیم هستند که در سئو سایت مطرح می شوند اما نه پاسخ دقیقی برای آن ها هست و نه حتی آنقدر ها هم سوال مهمی هستند. این سوال ها گاهی صرفا برای یک سری از سایت ها و کشور ها پیش می آیند و چنین سوالی اصلا در سئو انگلیسی مطرح هم نمی شوند. یکی از این سوال ها این است که برای سئو سایت URL فارسی یا انگلیسی استفاده کنیم؟ سوالی که مسلما فقط در سئو فارسی مطرح می شود و البته که دیگر در این دوره و زمونه، مطرح شدن چنین سوالی دیگر جایز نیست. همچنان مسائل مهمتری در سئو هستند که باید به آن ها توجه شود. به هر حال، این سوال ها هرچقدر هم اهمیت کمی داشته باشند، به هر حال سوال هستند و باید به آن ها پاسخ داده شود. در این مقاله همراه ما باشید که به آن پاسخ بدهیم.

url فارسی یا انگلیسی

برای اینکه سوال URL فارسی یا انگلیسی برای شما مطرح شده است، دو احتمال وجود دارد، یا شما یک سئو کار هستید و می خواهید باز هم از این موضوع در الگوریتم های جدید گوگل هم با خبر بشوید، یا اینکه تازه سئو سایت را شروع کرده اید و تصور می کنید که تمامی بخش های مربوط به سایت، به سئو سایت نیز مربوط می شوند. برای شمایی که نیازمند یک پاسخ کوتاه هستید، باید بگوییم URL با اینکه در سئو سایت بسیار مهم و حیاتی است، اما فارسی یا انگلیسی بودن آن آنقدر ها هم مهم نیست. به این خاطر که به هر حال ربات های گوگل قرار است محتوای شما را نگاه کنند و می خواهند به آن رتبه بدهند، حال اگر محتوای شما قوی باشد، دیگر اینکه URL شما فارسی یا انگلیسی است چندان مهم نیست. پاسخی که شاید خیلی ها هم با آن مخالف باشند.
همه ما می دانیم که گوگل، حتی در رابطه با معلوم ترین موضوعات سئو سایت نیز محافظه کارانه عمل می کند، چه برسه به موضوعاتی که اصلا در جوامع بین المللی از آن ها پرسیده نمی شود و حتی ممکن است خیلی از مدیران گوگل ندانند که چنین سوالاتی وجود دارد. اما ما که این همه به موضوعات اساسی و بین المللی موتور های جست و جو و سئو سایت پرداختیم، بد نیست که به موضوع URL فارسی یا انگلیسی هم بپردازیم و تکلیف این موضوع را یکبار برای همیشه روشن کنیم. البته باز هم این موضوع را باید در نظر بگیریم که نظرات در رابطه با این موضوع ضد و نقیض است و ما تلاش می کنیم که همراه با پاسخ دادن به این سوال، دلیل منطقی هم برای آن ذکر کنیم تا شاید این موضوع کمی روشن تر بشود.

URL فارسی

بیایید مواردی را در نظر بگیریم که تایید می کنند بین “URL فارسی یا انگلیسی” ، ما بهتر است URL فارسی را استفاده کنیم و یا لااقل استفاده از URL فارسی موردی ندارد. خود گوگل گفته است که اگر URL شما شامل حروف غیر انگلیسی باشد، همچنان برای ما یک URL معمول و مطلوب است و URL های انگلیسی هیچگونه برتری ای نسبت به URL های زبان های دیگر ندارند. یعنی نظر گوگل این است که خیلی درگیر اینکه URL شما با چه زبانی باشد نباشید و روی محتوا و ساختار سایتتان برای سئو سایت تمرکز کنید. مسلما در دنیای سئوی سایت هم هیچ منبعی معتبر تر از گوگل نیست ولی این موضوع را هم باید در نظر بگیریم که نه گوگل همه راز های خودش را فاش می کند و نه ما می توانیم طبق تجربه، فقط گفته خود گوگل را در نظر بگیریم.

گفتیم که چرا استفاده از زبان فارسی در URL ایرادی ندارد، اما هنوز نگفتیم که چرا نه تنها ایرادی ندارد، بلکه اتفاقا مفید هم می باشد. بیایید ربات های گوگل را در نظر بگیریم و تصور کنیم که این ربات ها، با زبان انگلیسی آشنا تر هستند و مفاهیم آن را بهتر متوجه می شوند. پس این ربات ها احتمالا نمی توانند کاملا متوجه کلمات فارسی ما و مفهوم آن در مقاله ما بشوند (چیزی که نه از درست بودن آن اطمینان داریم و نه از غلط بودن آن) و آن ها تنها به URL و متون سایت نگاه می کنند. حال اگر ما در URL خودمان از کلمه کلیدی صفحه استفاده بکنیم، احتمالا داریم این سیگنال را به ربات های گوگل می دهیم که این مقاله ما، در رابطه با آن کلمه کلیدی خاص است و آن ها هم باید ما را با این کلمه کلیدی بشناسند.

URL انگلیسی

گوگل هرگز نگفته است که استفاده از URL تمام انگلیسی واجب است. اما یک لحظه خودتان را جای گوگل و ربات هایش بگذارید، شما زبان بین المللی که اتفاقا زبان خودتان است را ترجیح می دهید یا یک زبان خارجی که جزو زبان های پر رونق هم نیست؟ استفاده از URL فارسی یا انگلیسی هرگز قرار نبوده که در سئو سایت تاثیر بگذارند، اما ربات های گوگل URL های انگلیسی را بهتر متوجه می شوند و ارتباط بهتری با آن ها می گیرند. این URL ها معمولا سریعتر Crawl و سریعتر هم Index می شوند اما رتبه آن ها، هیچ ارتباطی به URL شان ندارد. به عبارت دیگر، استفاده از URL انگلیسی شاید باعث شود شما یک یا دو روز زودتر در صفحه SERP قرار بگیرید، اما اینکه کجای صفحه SERP باشید، بوسیله این موضوع تعیین نمی شود.
URL انگلیسی از این نظر “ممکن” است که برای سئوی سایت بهتر باشد که نمایش آن در بیشتر ابزار های سئو ممکن تر است. در بیشتر ابزار های وب و اپلیکیشن ها، URL های فارسی یا به صورت بهم ریخته نمایش داده می شوند و یا اینکه تبدیل به یک سری URL های طولانی و نامفهوم می شوند. پس URL های انگلیسی معمولا یک دست تر و منظم تر هستند و صرفا می توانند به URL های سایت ما، یکپارچگی و تمیزی را بدهند. همچنین اگر سایت شما، قدم در مسیر بین المللی شدن بگذارد، مسلما بهتر است که URL های شما از همان اول انگلیسی باشند که در آینده، بتوانید مخاطبانی از سرتاسر دنیا داشته باشید و سایت شما، بدون توجه به موقعیت مکانی، به یک سایت بین المللی و جهان شمول تبدیل بشود.

در نهایت کدام URL را انتخاب کنیم؟

در نهایت بین URL فارسی یا انگلیسی شما می توانید هرکدام از آن ها را انتخاب کنید، اما اگر یکی از آن ها را انتخاب کردید، تا آخر هم با همان پیش بروید و این نظم را بر هم نزنید. مثلا اگر انتخاب کردید که URL های شما (بعد از نام دامنه و اسلش “/”) فارسی باشد، دیگر در میان صفحات شما نباید URL انگلیسی باشد. برعکس این موضوع هم هست و اگر URL انگلیسی را انتخاب کردید، تا آخر هم با همان URL انگلیسی ادامه بدهید و نظم و ترتیب را بهم نزنید. چون استفاده از زبان های مختلف، می تواند به یک دست بودن سایت شما آسیب وارد کند و ممکن است ربات های جست و جو، نتوانند ارتباطی بین URL ها با یکدیگر پیدا کنند و دچار خطا بشوند.
هرچند که این خطای ربات های گوگل، نشان دهنده نقض قانون از طرف شما نیست، اما ممکن است ضرر هایی برای سایت شما به همراه داشته باشد که به راحتی نتوانیم آن ها را جبران کنیم.